lalalalala ~

Hai , i'm wanie . engkau ? *pikir sendiri* cerita ini cerita benar bukan kisah dongen zaman P.Ramlee yang aku boleh suka suka jea update .i write what i feel in life . tak suka baca kau boleh angkat kaki pergi dari sini . Haha *ketawa kejam*

Friday 9 August 2013

" Happy Eid ? ? "


Selamat Hari Raya , hari untuk bersuka ria ~ Yeaah ! Raya !  hari nie masuknya hari yang ke 3 syawal , umat islam menyambut kemenangan setelah selama sebulan bertungkus lumus dengan penuh gigih untuk menunaikan kewajipan yang wajib iaitu ( puasa ) . Bila di ingatkan balik , bulan ramadhan banyak kelebihanya melainkan bulan-bulan yang lain . Di bulan ramadhan syaitan tadak kan ? so , umat islam boleh melakukan ibadah dengan khusyuk dan tawadhuk untuk mencari kenikmatan malam " Lailatul Qadar " iaitu pada 10 malam yang terakhir .


Asy-Syaikh Shalih Al-Fauzan hafizhahullah berkata: “Bahwasanya (pahala) amalan pada malam yang barakah itu setara dengan pahala amalan yang dikerjakan selama 1000 bulan yang tidak ada padanya Lailatul Qadr. 1000 bulan itu sama dengan 83 tahun lebih. Itulah di antara keutamaan malam yang mulia tersebut. Maka dari itu Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam berusaha untuk meraihnya, dan beliau bersabda:
“Barangsiapa menegakkan shalat pada malam Lailatul Qadr atas dorongan iman dan mengharap balasan (dari Allah), diampunilah dosa-dosanya yang telah lalu”. (H.R Al Bukhari no.1768, An Nasa’i no. 2164, Ahmad no. 8222)

Subahanallah , nikmat sungguh bulan ramadhan bila kita mengetahui kelebihanya kn ? . Hm , Btw . . sekarang dah masuk bulan syawal . hari kemenangan bagi umat islam menyambutnya . First day syawal ? what doing ? Oh , semestinya  lha bangun pagi mandi kan and then , sediakan juadah . sarapan bebagai dulu , itukan sunnah . Baru keluar rumah dengan bismillah , mulakan langkah ke masjid or surau yang berdekatan .


Alhamdulillah , bila dah selesai solat sunat hari raya aidilfitri . semestinya lha pergi beraya rumah sanak saudara . First day eid , family ada buat " Happy Family Day " dekat rumah nenek . Ramai sanak saudara yang pergi . Ya Allah , ramai-ramai . bermula pukul 10 hingga pukul 5 petang tak berhenti-henti ada orang datang . Letih sangat-sangat hari tue . rasa macam mau guling-guling jea dekat depan pintu rumah nenek . Disebabkan ramai orang yang ada , rasa malu pulak jadinya . Ahahaha

Btw , happy buleh jumpa sanak saudara yang jauh-jauh tue . tak payah susah-susah pergi rumah diorang . Semua pakat berkumpul di satu tempat . mudah and senang jumpa . Right ? Nie first buat family day . InsyaAllah , kalau menjadi buat lagi tahun depan . " Happy Family Day " n " Happy Eid " . :)


" Mercun dah berbunyi , lagu raya dah berkumandang ,
anak ayam dapat lari , anak itik kena tendang ,
kad raya malas nak beli , post di blog or fb lagi senang ,
Selamat Hari Raya Aidilfitri . Maaf Zahir & Batin . "

" Moon may come , moon may go ,
when Syawal come , ramadhan has to go ,
if lebih makan , if silap seloroh ,
please forgivekan , make it zero zero ,
Selamat Hari Lebaran ,
 lebarkan persaudaraan ,kosongkan persengketaan ,
Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir & Batin 
Seribu Kemaafan Dihulurkan "



  H A P P Y   E I D U L   F I T R I   



Family Tok Man 'n' Tok Nun


Family Tok Bakar 'n' Tok Azizah


anak-anak and menantu Tok Man 'n' Tok Nun 


Family Tok Ngah


Family Tok Azizah 
depa snep pic tak ajak " sadiss "



Tok Wan and Tok and Iman


bersama adik , mak saudara and sepupu yang nakal-nakal


Family Tok Ndak . Aww ~ merah depa !


antara aktiviti yang ada . ( cabutan bertuah )
bertuah sungguh depa dapat hamper . #Jyeeaahh


See That ? Duit raya ? syok lha kanak-kanak beratur ambil duit raya .
kita dah besar tak dapat duit raya dah . Hmm , 



Juadah di hari raya first ! Hee~ 
#Makan Sampai Kenyang . Auwwmm !


Note : Selamat Hari Raya Aidilfitri Maaf Zahir & Batin kepada pembaca Entry Wanie . Lain kali singgah lagi ok ! 



No comments:

Post a Comment